MARKEDSFØRINGSPLANEN

En markedsførings plan skal betragtes som et redskab, der hjælper – og tvinger – dig til at tænke struktureret på, hvordan du markedsfører og sælger dine produkter eller ydelser. I denne plan kan du måned for måned beskrive, hvordan du vil markedsføre din virksomhed. Denne plan fokuserer på det, du skal udføre og hvornår.

Markedsførings planen er et værktøj, som skal sikre dig, at dine ydelser bliver markedsført ud fra de mest gunstige forhold.

Markedsføring er en forudsætning for, at din virksomhed bliver kendt på markedet, og at du dermed får skabt en indtjening. Imidlertid bliver markedsføring ofte undervurderet, og mange ender med, at markedsføre sig uden et klart fokus på deres kampagne.

Det medfører desværre alt for ofte, at de få midler bliver brugt forgæves. Her vil en plan over markedsføringen kunne hjælpe.

Før du udarbejder din markedsførings plan, skal du have styr på en række strategiske og praktiske forhold.

Først og fremmest skal du have styr på, hvilke produkter og ydelser, der skal markdesføres. Dernæst skal du fastlægge de forskellige slagskanaler og først herefter skal du tænke markedsførings aktiviteter til hvert enkelt produkt og slagskanal.

Fx skal et produkt, der både sælges til distributører og direkte til slutbruger ikke markedsføre på samme måde over for de to slagskanaler.